Monday, January 31, 2011

First Time Ever


Salam sejuk semua. 
Bagi warga sandakan pasti faham kenapa aku gunakan sejuk kan. Hoho.

Kepada sahabat-sahabat di luar kawasan, untuk pengetahuan semua sandakan sedang dilanda banjir dan kami sedang beruasaha untuk memastikan seluruh keluarga, sahabat dan seluruh warga sandakan berada dalam keadaan selamat dan terkawal. Dan Alhamdulillah, hari ini mentari telah menampakkan dirinya serta menyinari segenap pelusuk Sandakan, walaupun sempat juga langit menampakkan air matanya yang jatuh ke bumi sandakan. Tapi tuk cerita pasal banjir tu, kita bawa ke next episode la, sebab aku nak share sikit pasal cerita disebalik keberangkatan pulang ku dari Kuala Lumpur - Sandakan, 26hb Januari 2011..hehe, tak pa bah kan..

Sebab aku rasa semua yang berlaku  first time ever dalam hidup ku..cheh..hahaha..Sampai jek LCCT aku terus check in luggage, so my limit 20kg jek..Tapi yang aku bawa balik 2 beg bagasi dan 1 kotak..haha.Rasa-rasa lebih atau kurang 20kg?ehehe, semestinya lebih la. Sebab aku nak masukkan 1 bagasi dan 1 kotak jek dalam kargo tu. So harap-harap not overwieght la kan. Dengan semangatnya aku meletakkan beg dan kotak atas scales itu , dan tertera di monitor "23kg". 

diri : Oh no!!hehe...*bermonolog jek la,,
person in charge : RM 45 ci
diri : oh ya?? *Buat-buat tak tau pulak..RM15 for every 1kg overweight ok!!hehe
      : Ok sekejap ya,saya keluarkan fail dalam beg tu dulu. Bolehkan??
person in charge : Boleh, tapi kena scan semula..
diri : Ok, moman tai...**hahahaha, Do Something!and make it 20kg..keep waiting..ngeh2..Done. 21kg only..
person in charge : ok,settle..Thank You
diri : Thank You very-bery much..haha. "kenapa harus bayar lebih??!!..kan dah tak perlu bayar langsung"..haha..terus tersenyum....keep smiling diri,,,ehehehehehe. Selesai 1 perkara, yang tak pernah terjadi selama aku menaiki pesawat pejuang pembangunan negara.

Next station, check in diri @ Boarding time. Time aku balik hari tu, LCCT so crowded dengan orang yang sangat ramai. Then, next rule, luggage yang bawa naik atas should not more than 7kg. Sebenarnya, aku selalu jek bawa beg naik atas kapal terbang more than 7kg and normally nothing wrong with that. Surprisingly, hari tu disebabkan orang yang sangat ramai, dan tetiba la pulak AirAsia buat "spotcheck" dengan menimbang setiap beg. Aku tak hairan pun sebab dengan yakin aku merasakan beg aku not more than 7kg. BUT,ehehe.."Sorry Miss, you have to put this bag at kargo because its more than 7kg". Again, never happen to me before. But, No worry, I have plan B and again file azimat terpaksa dikeluarkan dari bagasi itu. Finally, I make it not more than 7kg. Terlepas dari azab kedua..YES.

Azab ketiga pulak bermula, setelah melepasi immigration check dan tak berbunyi pun scanner tu. Tapi boleh pulak dia tahan sebab ada something inside my laptop bag. Takpa lah kan, bagi la diorang  check untuk menyenangkan hati diorang. Aku sampai terfikir, takkanlah ada orang masukkan "barang bagus "dalam beg ku ni, macam kes pelajar malaysia yang dianiayai tu kan,ehehe. Tanpa segan silu aku bertanya kenapa mesti check, is there something wrong with that. Rupanya terlalu banyak barang elektronik dalam beg tu untuk diselongkar. Yalah, macam-macam ada. Laptop, financial calculator, headphone, my pinky hp, buku 170 solat sunat, my Quran, magazine dan buku-buku lain. Sampaikan Miss immigration tu cakap, baiknya awak ni..**Soalan pun bermain-main difikiran ku,"Apa yang baik kak??..pelik2..". Ingatkan bolehla masuk TV3 kalau ada apa-apa kan, nasib baik xda apa-apa dan terlepas. YES

Sambil-sambil tunggu kapal terbang bersedia untuk berlepas, sempat lagi sarapan dengan roti Choc gardenia, "Sungguh enak dimakan begitu saja". Tengok ticket seat, 26f. Yes, duduk tepi tingkap, best-best. Unluckily, sampai atas..Oh no..ada seorang pakcik duduk tempat ku dengan selamba dan tanpa rasa bersalah dan yang duk tengah ni pulak seorang mamat yang agak pelik pakaiannya, takut aku. Tapi, aku tak kisah pun, sebab pakcik-pakcik yang amik tempat duduk aku, kalau anak muda tadi, sound jugak la. Again, never happen before.hehehe..

Part ni yang paling aku sangat-sangat teruja untuk share dengan semua. A sense of calm and nervous. Inilah juga kali pertama aku naik flight yang bagi amaran berjaga-jaga sebanyak empat kaliTanda isyarat tali pinggang telah dinyalakan and "Ladies and gentlement, please fasten your seatbelt and remain seated". Bila arahan ini sudah dikeluarkan, biasanya bagi aku means something wrong with weather. Biasalah kan, kalau cuaca tak baik, dengan awan dan kabus yang tebal. Masa kapal terbang tu crossed a batch of cloud, mulalah ianya bergoyang dan bergerak agak susah sedikit. Tapi yang ini aku sudah biasa. So, ada sense of calm dalam diri ku. Second & third attention pun, problem yang sama jugak la, so thats fine la. Walaupun aku nampak cuaca di atas sana agak takut sebab gelap semacam jek. Pilot pun announce "We'll be lending shortly in 5 minute", dan aku pun rasa lega sebab tak ada apa-apa yang berlaku. Belum sempat aku lega, tanda isyarat dinyalakan semula dan sekali lagi aku mendengar suara pilot yang agak merdu itu menyatakan yang cuaca di sandakan kurang baik, kabus dan awan yang tebal dan aku pun memanjangkan leher ku tuk tengok cuaca di lar sana. A sense og nervous here, bayangkan dalam masa 5 minit, anything can happen kan. Di sinilah klimaksnya, kapal terbang tu bergoyang sangat kuat sampaikan aku pun kalau tak pakai seatbelt tu, confirm terjatuh dari tempat duduk ku. Dapatkah anda semua membayangkan?hehe..


Rupanya cuaca di Sandakan memang agak kurang baik sebab hujan turun tak henti-henti. Alhamdulillah, aku selamat sampai di tanah kelahiran ku, dan merasa sangat gembira setelah melihat My Lovely Dad datang menyambutku. hehe..

Aku sempatlah jugak jot down sikit ilmu aviation ni untuk share dengan korang semua, copyright from 3sixthy, majalah yang aku wajib baca tiap kali naik Airasia. 4 steps from starting point to going up there :

  • Suck - Jet engine takes in air at the front.
  • Squeeze - Compress it and then pulls it through a series of compressor blades.
  • Blow - Adds fuel to the hot compressed air, ignites the mixture in a hot combustion chamber.
  • Go - Create force known as thrust.


buzz : Thank You Allah for the safe and pleasant trip

No comments: